esmaspäev, 22. aprill 2019

Kujundid ja värvid




Pärast numbri-mängu valmimist tegin ma kujundite ja värvide mängud.





Kujundite mängu põhimõte on väga lihtne. On 9 erinevat kujundit (ruut, kuusnurk, romb, ring, ristkülik, süda, täht/viisnurk, rist ja kolmnurk). Igaühel on oma õige kujuga pesa, kuhu neid krõpsu abil kinnitada saab. Mängu tehes oli mul põhieesmärgiks, et laps õpiks kujundeid jälgima, et oskaks kaks ühesugust omavahel kokku panna. Tulemus on olnud aga veelgi tõhusam.

Avastasin ükskord suhteliselt hiljuti, võib-olla paar kuud tagasi, et mu tütar tunneb juba kujuneid, ka nimetuste järgi (seda siis umbes 1 aasta 9 kuuselt). Nimelt ma hakkasin talt küsima - kus on ring, kus on ruut jne. Iga kord võttis tema vastava kujundi krõpsust lahti ja pani uuesti kinni. Õigesti tundis ta ära 9st kujundist vähemalt 7, enne kui tähelepanu mängu juurest ära hajus. Ma üldse ei oodanud seda, kuigi iga kord koos seda mängu mängides oleme ka ikka kujundeid nimetanud.

Selle mängu valmistamisviise on mitmeid - kas teha kõik kujundid ühte värvi või igaüks erinevat värvi, kas "kodukohad" lehekülje peal eristada samuti värvi abil või näiteks ainult õmmelda õige kujutis tühja lehe peale ette jne. Mina otsustasin teha iga kujundi oma värvi ning kinnituskohad "pesadena" mitmekordse vildi sisse. Selle tarbeks õmblesin rohelise vilditüki peale sinise, millesse olid iga kujundi jaoks õige kujuga augud sisse lõigatud. Kaunistamise eesmärgil lõikasin sinise vildi ääred ka sakiliseks. Spetsiaalseid sakilisi kääre selle jaoks ei leidnud - silma jäid ainult paberikäärid ning ma ei olnud kindel, kuidas need riiet lõikavad. Seega said kõik sakid käsitsi lõigatud. Pärast kihtide kokku õmblemist (nii lehekülje äärest kui ka iga pesa äärtest), lisasin iga pesa sisse ühe krõpsupoole. Muu toimis analoogselt numbrite mänguga - kujundid tegin kahekordsest vildist, alumistele külgedele õmblesin krõpsu (seda siis enne poolte kokku õmblemist, et pealmine pool jääks "puhas") ning ühendasin iga kujundi oma kodukohaga paela abil.


Oma lahendusega jäin ma rahule - minu arust pesadega ja kahekordsest vildist lehekülg nägi hea välja. Lihtsalt õigete kujudega "kodukohtade" leheküljele ette õmblemine (mis oleks sarnane välja näinud minu variandi tagaküljega, millest ka ülevalpool pilt on) oleks ka ilus minimalistlik lahendus olnud ning teeks ilmselt ka lapsele ülesande keerukamaks, et kujund sinna õigesti saada.

Kokku õmblesin taaskord kõik masinaga, v.a. südamekujundi ülemised paunad - tundus, et nii väikse kujundi kaarjate äärete õmblemine on masinaga tülikas ning käsitsi on seda täpistööd lihtsam teha. Kolmnurga kokku õmblemisel oli ka üllataval kombel natuke probleeme. Pooled ei tahtnud hästi paigal püsida, kujund oli suhteliselt pisike ning ma proovisin uuesti ja uuesti õmmelda, aga ikka ei jäänud kujundi ääred päris kohakuti ning  kippusid lahti tulema. Tulemus lihtsalt ei olnud kuigi ilus. Käsitsi õmmeldes oleks ilmselt paremini õnnestunud ning nii väikese kujundi puhul poleks ka ajakulu väga palju suurem olnud, kui masinaga õmmeldes. Tagasi mõeldes, oleks võinud siis ju kujundi nullist uuesti teha, kui ilus ei tulnud. Samas ma kahtlustan, et ma isegi mõtlesin sellele, aga võib-olla oli mul seda värvi vilti otsas (see oli pärit sealt tükikeste kotist) vms.

Lõpptulemus



Värvide mängu otsustasin ma teha sektorite põhimõttel. On üks suur ring, mis on jagatud sektoriteks. Iga sektor on isevärvi ning vastava värvi nimetus on ka sektori peale kirjutatud. Ning muidugi taaskord - sektorid on eraldatavad ja krõpsu abil tagasi kinnitatavad. Sektorite alt tuleb välja samasuguse värvilahendusega ring, nii et igal tükil on taaskord oma "kodukoht". Et leheküljel rohkem tegevust oleks, lisasin lehe igasse nurka veel paela otsa rõngakesed, mis mul varasemast olemas olid.

"Sõjahaavaga" valge sektor
Selle mängu puhul osutus kegeks tagasilöögi kohaks leitud materjalide valik. Nimelt tahtsin sektoritele valida kõige levinumad ja konkreetsemad värvid (et ringis ei oleks lihtsalt sama värvi tumedamad ja heledamad toonid vms). Soovisin lisada teiste värvide hulka ka valge ja musta. Minu üllatuseks, ei olnud poes neid saadaval muul kujul, kui ainult pisikeste vilditükikeste kotis, teiste värvide hulgas. Need olid kaks värvi, mida ma lisaks sinisele, punasele, kollasele ja rohelisele oleks kindlasti natuke suuremas koguses osta tahtnud. Ju siis olid need värvid aga nii populaarsed, et olid juba otsas, või siis just vastupidi - neid ei olnud isegi hankima hakatud. Igal juhul valisin ma seda ülejääkide kotikest teiste hulgast suure hoolega, et seal oleks võimalikult palju valget. Valgete sektorite tegemise jaoks õmblesin ma mitu tükikest omavahel kokku. Musta ei saanudki nii palju kokku, et seda siin kasutada oleks õnnestunud.

Õmmeldud sai kõik masinaga, k.a. värvide nimetused sektorite peal - minu masinal on olemas eraldi programm, mille abil saab sellega õmmelda ka tähti või sisse kodeeritud kujundeid. Lihtsama töökäigu nimel õmblesin ma alumise ringi sektorid kõigepealt eraldi kinni ning seejärel katsin ilusama välimuse nimel need laia, 4mm madalpistega, nii et sektorite vahele vahesid ei jääks. Tänu sellele jäid sektorite vahed täpselt ühesuurused (olenemata sellest, kui ühtlaselt sektorite kinnitamine algselt õnnestus). See, ja ühel joonel asetsevad krõpsud, muutsid ringi väljanägemise päris ühtseks ja ilusaks. Kaasa aitasid ka niidi ja paelte värvide valik, mis omavahel hästi sobisid.

Lõpptulemus


Minu tehtud värvide mängu puhul tuleb eriti hästi välja paelte-süsteemi negatiivne külg. Sektorid on niivõrd suured, et paelte normaalse pikkuse korral, ei olegi neid valesse kohta väga võimalik kinnitada (äärmisel juhul ainult päris kõrval olevale), sest need lihtsalt ei ulata mujale.

Küll aga leidsin ma hiljuti analoogse mängu teistsuguse lahendusega, mis mulle väga meeldis - kui ma kunagi veel värvide mängu teen, siis ma kasutaksin just sellist väljanägemist. Mäng oli samuti ringikujuline, kuid värvid ei olnud sektoritena, vaid trapetsilaadsed, ning moodustasid kokku laia ringjoone. Kõikide värvide kinnituspaelad jõudsid keskele kokku, ühisesse punkti. Kui kinnituspunkt välja arvata, oli ring seest tühi. See on väga hea idee sellisele mängule ning nägi välja ka väga hea.


Umbkaudne pilt nähtud mängust




Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar