laupäev, 16. märts 2019

Tegelusraamat aka Quiet Book

Minu praeguse hetke üks suurimaid projekte käsitöös on tegelusraamatu(te) valmistamine. Ingliskeelne väljend "Quiet Book" meeldib mulle hulka rohkem ja minu arust eestikeelne vääriline vaste sellele puudub. Parim nimetus, mis tundub eesti keeles olevat, on tegelusraamat.

Lühidalt kirjeldades on tegemist vildist/riidest meisterdatud raamatuga, kus on sees erinevad mängud/ülesanded/tegevused väikelapsele. Ei saa eirata fakti, millele ka nimi (eelkõige siis ingliskeelne) vihjab, et selle üks eesmärkidest on last tegevuses hoida. Mõni soovitab tegelusraamatut alates kolmandast eluaastast, aga mina ütleksin, et see oleneb väga raamatu sisust. Minu esimese raamatuga mängis mu oma plika juba aasta ja paari kuusena päris hoolega ning ka praegu, kahesena, pole raamat unarusse jäänud. Algselt seisnes jah mäng põhiliselt krõpsude lahti tõmbamises, kuid aja jooksul on see raamat kaunis arendavaks muutunud - selle abil on ta õppinud kujundeid, värve ning kindlasti ka koordinatsiooni.

Netist otsides leiab nii mõnegi raamatu ka müügist, kuid enamasti jätavad need pigem ülehinnatud mulje ning eriti veel selle kohta, kui vähe need tegelikult sisaldavad - leheküljel on ilusti tekst juures ja ülesanne antud, aga tegelikult saab laps võib-olla ainult ühte lukukest liigutada. Kuna mulle endale nokitsemine meeldib, ja seda eriti veel detailide kallal, siis otsustasin ise midagi ära teha. Ma usun, et tulemuseks oli vähe asjalikum tegevustik, kui nii mõnigi müügis olev. Päris aus olles ega see ilmselt väga odavam just ei tulnudki... eriti kui veel ajakulu ka arvesse võtta.


Näide meile kingitud raamatust

Esimest korda puutusin ma sellise raamatuga kokku mõne aasta eest, kui mulle näidati ühte isevalmistatud tegelusraamatut. Mulle jättis see koheselt väga sügava ja hämmastava mulje. Mõneks ajaks jäi see unustuste maale. Kui mu esimene laps oli aastaseks saamas ja me plaanisime suvel paar nädalat autoga mööda Eestit ringi reisida, hakkasin nuputama, millega võiks last autosõidu ajal tegevuses hoida. Siis meenuski mulle taas mainitud raamat. Hakkasin tuttavatelt nende tegemise ja sisu kohta rohkem uurima ning veetsin ilmselt nii mõnegi tunni netiavarustes ja paberil kritseldades, et ma saaksin ellu viia parimad ideed ja mängud.

Esimesse raamatusse plaanisingi esialgu lihtsamaid tegevusi, sest ka laps oli väiksem. Ei olnud mõtet teha raamatut, kus ta saaks näiteks tähtedest sõnu moodustada. Küll on mul aga aja jooksul erinevaid ideid olnud, milliseid mänge ja raamatuid veel teha (piiravaks on ainult omaenda kujutlusvõime). Näiteks võiks teine raamat olla n.ö. level 2, ehk siis juba natukene nuputamist ja pikemat tegelemist vajavad mängud - puslede kokku panemine või nuku riietamine ning temaga tegutsemine.

Vot, selline asi siis see tegelusraamat ongi.



Järgmiseks hakkangi ma nüüd tegema postitusi, kus ma tutvustan lähemalt oma esimest Quiet Book'i, räägin kuidas selle tegemine läks, millised mängud seal sees on ning seejärel liigun edasi oma uute ideede tutvustamiseni ja ka nende ellu viimiseni.


Minu esimene

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar